Ogólne Warunki Handlowe

https://mymagichands.pl – obowiązuje od dnia: 2025-08-22

Preambuła

Witamy na naszej stronie internetowej! Dziękujemy za zaufanie, jakim nas Pan/Pani obdarzył/a podczas zakupów!

Jeśli mają Państwo pytania dotyczące niniejszych Ogólnych Warunków Umowy, korzystania ze strony internetowej, poszczególnych produktów, procesu zakupu lub chcą Państwo omówić z nami swoje indywidualne potrzeby, prosimy o kontakt z naszym pracownikiem pod podanymi danymi kontaktowymi!

Stopka redakcyjna: dane Usługodawcy (Sprzedawcy, Przedsiębiorstwa)

Nazwa: MyMagic Delivery Kft.

Siedziba: HU 4150 Püspökladány, Bocskai utca 15.

Adres korespondencyjny: HU 4150 Püspökladány, Bocskai utca 15.

Organ rejestrujący: Sąd Rejonowy w Debreczynie

Numer rejestru handlowego: 09-09-036666

Numer podatkowy: 32732461-2-09

Numer telefonu: +36 30/617-1194 (Tylko w języku węgierskim)

E-mail: hello@mymagichands.eu

Strona internetowa: https://mymagichands.pl/

Dane dostawcy usług hostingowych

Nazwa: Shopify Inc.

Siedziba: K2P 1L4 Ottawa, 150 Elgin Street, 8th Floor

Dane kontaktowe: (613) 241-2828 support@shopify.com

Strona internetowa: https://shopify.com/

Pojęcia

Towar: ruchomości oferowane na Stronie internetowej, przeznaczone do sprzedaży na Stronie internetowej, w tym towary zawierające elementy cyfrowe

Towar zawierający elementy cyfrowe: ruchomości, które zawierają treści cyfrowe lub usługi cyfrowe lub są z nimi powiązane w taki sposób, że bez tych treści cyfrowych lub usług cyfrowych towar nie mógłby spełniać swoich funkcji

Treści cyfrowe: dane wytworzone lub dostarczone w formie cyfrowej

Strony: sprzedawca i kupujący łącznie

Konsument: osoba fizyczna działająca poza zakresem swojej działalności zawodowej, samodzielnej działalności gospodarczej lub działalności handlowej

Umowa konsumencka: umowa, której jednym z podmiotów jest konsument

Funkcjonalność: zdolność towaru zawierającego elementy cyfrowe, treści cyfrowej lub usługi cyfrowej do pełnienia funkcji zgodnych z ich przeznaczeniem

Producent: wytwórca towaru, w przypadku towaru importowanego – importer wprowadzający towar na terytorium Unii Europejskiej, a także każda osoba, która podaje się za producenta, umieszczając na towarze swoją nazwę, znak towarowy lub inne oznaczenie odróżniające

Interoperacyjność: zdolność towaru zawierającego elementy cyfrowe, treści cyfrowej lub usługi cyfrowej do współdziałania ze sprzętem i oprogramowaniem innym niż te, z którymi zazwyczaj współdziałają towary, treści cyfrowe lub usługi cyfrowe tego samego rodzaju

Kompatybilność: zdolność towarów zawierających elementy cyfrowe, treści cyfrowych lub usług cyfrowych do współdziałania – bez konieczności przekształcania – ze sprzętem lub oprogramowaniem, z którym zazwyczaj korzysta się w połączeniu z towarami, treściami cyfrowymi lub usługami cyfrowymi tego samego rodzaju

Strona internetowa: niniejsza strona internetowa, która służy do zawierania umów

Umowa: umowa kupna-sprzedaży zawarta między Sprzedawcą a Kupującym za pośrednictwem strony internetowej i korespondencji elektronicznej

Trwały nośnik danych: każde urządzenie umożliwiające konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie danych osobiście skierowanych do niego w sposób umożliwiający dostęp do nich w przyszłości i przez okres odpowiedni do celu przechowywania danych, a także wyświetlanie przechowywanych danych w niezmienionej formie

Środek umożliwiający komunikację między osobami nieobecnymi: środek umożliwiający składanie oświadczeń umownych w celu zawarcia umowy w przypadku nieobecności stron. Takim środkiem jest w szczególności formularz adresowany lub bezadresowy, standardowy list, ogłoszenie opublikowane w prasie wraz z formularzem zamówienia, katalog, telefon, faks i środek zapewniający dostęp do Internetu.

Umowa zawarta między osobami nieobecnymi: umowa konsumencka, którą strony zawierają bez jednoczesnej fizycznej obecności w ramach systemu sprzedaży na odległość zorganizowanego w celu dostarczenia towarów lub świadczenia usług określonych w umowie, przy czym w celu zawarcia umowy strony umowy korzystają wyłącznie z narzędzi umożliwiających komunikację między osobami nieobecnymi

Przedsiębiorstwo: osoba działająca w ramach swojej działalności zawodowej, samodzielnej działalności lub działalności gospodarczej

Kupujący/Państwo: osoba zawierająca umowę poprzez złożenie oferty zakupu za pośrednictwem strony internetowej

Sprzedawca: osoba zawierająca umowę, składająca ofertę za pośrednictwem strony internetowej

Gwarancja: w przypadku umów zawartych między konsumentem a przedsiębiorcą (zwanych dalej „umowami konsumenckimi”)

zgodnie z Kodeksem cywilnym

1. gwarancja za wykonanie umowy, którą przedsiębiorstwo udziela na wypadek niewłaściwego wykonania umowy

ponad Państwa obowiązki wynikające z przepisów prawa lub w przypadku ich braku, dobrowolnie zobowiązuje się Państwo do

2. obowiązkowa gwarancja wynikająca z przepisów prawa

Cena zakupu: wynagrodzenie należne za Towar oraz za usługę dostarczenia treści cyfrowych.

Obowiązujące przepisy prawne

Umowa podlega przepisom prawa węgierskiego, a w szczególności następującym przepisom:

Ustawa CLV z 1997 r. o ochronie konsumentów

Ustawa CVIII z 2001 r. o niektórych kwestiach związanych z usługami handlu elektronicznego oraz usługami związanymi z społeczeństwem informacyjnym

Ustawa z 2013 r. nr V o kodeksie cywilnym

rozporządzenie rządowe 151/2003 (IX.22.) w sprawie obowiązkowej gwarancji na trwałe artykuły konsumpcyjne

Rozporządzenie IM nr 10/2024 (VI.28.) w sprawie określenia zakresu trwałych artykułów konsumpcyjnych objętych obowiązkową gwarancją

45/2014. (II.26.) rozporządzenie rządu

rozporządzenie rządu nr 45/2014 (II.26.) w sprawie szczegółowych zasad umów między konsumentami a przedsiębiorcami

19/2014. (IV.29.) NGM rozporządzenie w sprawie zasad postępowania w zakresie roszczeń z tytułu rękojmi i gwarancji dotyczących rzeczy sprzedanych w ramach umowy między konsumentem a przedsiębiorcą

Ustawa z 1999 r. LXXVI o prawach autorskich

Ustawa z 2011 r. nr CXII o prawie do samostanowienia w zakresie informacji i wolności informacji

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/302 (28 lutego 2018 r.) w sprawie przeciwdziałania nieuzasadnionym ograniczeniom terytorialnym treści i innym formom dyskryminacji w oparciu o obywatelstwo, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej nabywcy na rynku wewnętrznym oraz w sprawie zmiany rozporządzeń

zmianie rozporządzeń (WE) nr 2006/2004 i (UE) 2017/2394 oraz dyrektywy 2009/22/WE

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnym przepływem takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych zasad zawierania umów między konsumentami a przedsiębiorcami dotyczących sprzedaży towarów oraz świadczenia usług w zakresie treści cyfrowych i usług cyfrowych (373/2021).

Zakres obowiązywania OWH

Treść umowy zawieranej między nami – oprócz przepisów obowiązujących przepisów prawa – określają niniejsze Ogólne Warunki Umowy (zwane dalej: OWU). W związku z tym niniejsze OWH zawierają prawa i obowiązki przysługujące Państwu i nam, warunki zawarcia umowy, terminy realizacji, warunki dostawy i płatności, zasady odpowiedzialności oraz warunki wykonywania prawa do odstąpienia od umowy.

Informacje techniczne niezbędne do korzystania ze Strony internetowej, które nie zostały zawarte w niniejszych OWS, znajdują się w innych informacjach dostępnych na Stronie internetowej.

Umowy objęte niniejszym OWH nie są umowami pisemnymi i nie są rejestrowane przez Sprzedającego.

Ceny

Ceny podane są w złotych polskich. Sprzedający jest podmiotem zwolnionym z podatku VAT, dlatego ceny nie zawierają podatku VAT. Nie można wykluczyć możliwości zmiany cen przez Sprzedającego ze względów związanych z polityką handlową. Zmiana cen nie dotyczy umów już zawartych. W przypadku, gdy Sprzedający podał błędną cenę i otrzymał zamówienie na Towar, ale Strony nie zawarły jeszcze umowy, Sprzedający postępuje zgodnie z punktem „Postępowanie w przypadku błędnej ceny” OWH.

Postępowanie w przypadku błędnej ceny

Za ewidentnie błędnie podaną cenę uznaje się:

cena 0 zł,

cena obniżona o rabat, ale w stosunku do prawidłowej ceny pierwotnej i prawidłowej wartości rabatu

błędnie podana cena (np. w przypadku Towaru o wartości 1000 zł, przy podaniu 20% rabatu, zamiast prawidłowej ceny 800 zł, na podstawie błędnych obliczeń, nieproporcjonalnie do wartości procentowej, błędnie zaoferowany Towar za 500 zł).

Oprócz powyższych przypadków za cenę ewidentnie błędną uznaje się cenę, której błędność konsument mógł sam rozpoznać, zachowując w danej sytuacji ogólnie oczekiwaną uwagę i ostrożność, biorąc pod uwagę zachowanie konsumenta określone w § 4 ust. 1 ustawy XLVII z 2008 r. o zakazie nieuczciwych praktyk handlowych.

W przypadku podania takiej błędnej ceny Sprzedający oferuje możliwość zakupu Towaru po rzeczywistej cenie, a Państwo, dysponując tą informacją, mogą zdecydować, czy zamówić Towar po rzeczywistej cenie, czy też nie skorzystać z tej możliwości, w którym to przypadku między Stronami nie dochodzi do zawarcia umowy.

Rozpatrywanie reklamacji i możliwości dochodzenia roszczeń

Konsument może zgłaszać roszczenia z tytułu rękojmi, gwarancji lub gwarancji produktowej dotyczące Towarów lub zastrzeżenia dotyczące postępowania Sprzedawcy lub osoby działającej w imieniu lub na rzecz Sprzedawcy, bezpośrednio związanego z dystrybucją lub sprzedażą Towarów konsumentom, działania lub zaniechania osoby działającej w imieniu lub na rzecz Sprzedawcy, związane z dystrybucją lub sprzedażą Towarów konsumentom, w celu wyeliminowania indywidualnego naruszenia praw lub interesów (reklamacja konsumencka zgodnie z Fgytv.), mogą Państwo zgłaszać na poniższych adresach i w poniższy sposób:

Pisemnie poprzez stronę internetową: https://mymagichands.pl/

Pisemnie na poniższy adres e-mailowy: hello@mymagichands.eu

Pisemnie pocztą tradycyjną: HU 4150 Püspökladány, Bocskai utca 15.

Sprzedawca ma obowiązek rozpatrzyć reklamację konsumenta dotyczącą rękojmi, gwarancji lub rękojmi za produkt nie zgodnie z przepisami Fgytv. dotyczącymi rozpatrywania reklamacji konsumentów, ale zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.

Konsument może zgłosić swoją skargę zgodnie z Fgytv., która dotyczy indywidualnego naruszenia praw lub interesów konsumentów w związku z zachowaniem, działaniem lub zaniechaniem przedsiębiorstwa lub osoby działającej w imieniu lub na rzecz przedsiębiorstwa, bezpośrednio związanym z dystrybucją lub sprzedażą towarów konsumentom, z wyjątkiem roszczeń z tytułu rękojmi, gwarancji lub gwarancji jakości, mogą być zgłaszane przedsiębiorstwu ustnie lub pisemnie.

Sprzedawca niezwłocznie rozpatruje skargę ustną i w razie potrzeby podejmuje działania naprawcze. Jeżeli konsument nie zgadza się z rozpatrzeniem reklamacji lub nie jest możliwe jej natychmiastowe zbadanie, Sprzedawca niezwłocznie sporządza protokół z reklamacji i swojego stanowiska w tej sprawie, a jego kopię w przypadku reklamacji ustnej przekazywanej osobiście – na miejscu konsumentowi, w przypadku reklamacji złożonej telefonicznie lub za pośrednictwem innych usług komunikacji elektronicznej – najpóźniej w ciągu 30 dni, zgodnie z przepisami dotyczącymi odpowiedzi na reklamacje pisemne, wraz z merytoryczną odpowiedzią. Protokół sporządzony w sprawie reklamacji powinien zawierać następujące informacje:

a. imię i nazwisko konsumenta, adres zamieszkania lub adres e-mail,

b. miejsce, czas i sposób złożenia skargi,

c. szczegółowy opis skargi konsumenta, dokumenty, materiały i inne dowody przedstawione przez konsumenta

dowody,

d. oświadczenie przedsiębiorstwa dotyczące stanowiska w sprawie skargi konsumenta, jeżeli skarga może zostać rozpatrzona niezwłocznie,

e. podpis konsumenta, z wyjątkiem skargi ustnej złożonej przez osobę sporządzającą protokół za pośrednictwem telefonu lub innego elektronicznego środka łączności, podpis konsumenta,

f. miejsce i czas sporządzenia protokołu,

g. w przypadku skargi ustnej zgłoszonej telefonicznie lub za pośrednictwem innego elektronicznego środka komunikacji unikalny numer identyfikacyjny skargi oraz

h. ostrzeżenie, że jeżeli podczas sporządzania protokołu nie poda Pan/Pani danych wymienionych w punktach a. i c. lub odmówi Pan/Pani podpisania protokołu, Sprzedawca nie będzie stosował przepisów dotyczących udzielania odpowiedzi na skargi pisemne podczas rozpatrywania skargi ustnej

Jeżeli konsument podczas składania skargi ustnej nie poda danych określonych w pkt a) i c) powyżej lub odmówi podpisania protokołu, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do postępowania zgodnie z przepisami dotyczącymi udzielania odpowiedzi na skargi pisemne podczas rozpatrywania skargi ustnej.

Sprzedawca jest zobowiązany – o ile bezpośrednio stosowne akty prawne Unii Europejskiej nie stanowią inaczej – w ciągu trzydziestu dni od otrzymania pisemnej reklamacji udzielić na nią odpowiedzi w sposób merytorycznie uzasadniony i podjąć działania w celu jego przekazania. Sprzedawca ma obowiązek uzasadnić swoją odmowę przyjęcia skargi. W przypadku odrzucenia skargi

Sprzedawca zobowiązany jest poinformować konsumenta na piśmie, do którego organu lub organu pojednawczego może skierować swoją skargę, w zależności od jej charakteru. organ lub organ pojednawczy może wszcząć postępowanie. Informacja ta musi również zawierać siedzibę właściwego organu lub organu pojednawczego właściwego dla miejsca zamieszkania, pobytu lub siedziby konsumenta, numer telefonu i adres internetowy, a także adres korespondencyjny oraz informację, czy Sprzedawca złożył ogólne oświadczenie o poddaniu się.

Jeżeli Sprzedawca udostępnia platformę elektroniczną lub formularz do zgłaszania reklamacji na piśmie, ma obowiązek niezwłocznie potwierdzić otrzymanie reklamacji na piśmie na adres e-mail podany przez konsumenta.

Sprzedawca jest zobowiązany do przechowywania protokołu sporządzonego na podstawie skargi ustnej lub skargi pisemnej, a także kopii merytorycznej odpowiedzi na skargę przez okres trzech lat i przedstawienia ich na żądanie organu kontrolnego.

 

Częściowa nieważność, kodeks postępowania

Jeżeli któryś z punktów OWH jest niekompletny lub nieważny z prawnego punktu widzenia, pozostałe punkty umowy pozostają w mocy, a zamiast nieważnej lub błędnej części stosuje się odpowiednie przepisy prawne.

Sprzedawca nie posiada kodeksu postępowania zgodnie z ustawą o zakazie nieuczciwych praktyk handlowych wobec konsumentów.

Informacje dotyczące istotnych cech Towarów

Na stronie internetowej podajemy informacje o istotnych cechach Towarów dostępnych w sprzedaży w opisach poszczególnych Towarów.

Korekcja błędów wprowadzonych danych – Odpowiedzialność za prawdziwość podanych danych

Podczas składania zamówienia mają Państwo możliwość ciągłej modyfikacji wprowadzonych danych przed jego sfinalizowaniem (kliknięcie przycisku „Wstecz” w przeglądarce powoduje otwarcie poprzedniej strony, dzięki czemu można poprawić wprowadzone dane, nawet jeśli przeszli Państwo już do następnej strony). Zwracamy Państwa uwagę, że są Państwo odpowiedzialni za dokładność wprowadzonych danych, ponieważ na podstawie podanych przez Państwa danych zostanie wystawiona faktura i dostarczony towar. Zwracamy Państwa uwagę, że podanie nieprawidłowego adresu e-mail lub przepełnienie skrzynki pocztowej może spowodować brak potwierdzenia i uniemożliwić zawarcie umowy. Jeśli Kupujący sfinalizował zamówienie i wykrył błąd w podanych danych, powinien jak najszybciej zainicjować zmianę zamówienia. Kupujący może zgłosić Sprzedającemu zmianę błędnego zamówienia, wysyłając wiadomość e-mail z adresu podanego podczas składania zamówienia lub dzwoniąc telefonicznie.

Korzystanie ze strony internetowej

Zakupy nie wymagają rejestracji.

Pełną ofertę produktów można znaleźć w menu „Produkty”, które na urządzeniach mobilnych jest dostępne po kliknięciu ikony ≡ w lewym górnym rogu, a na komputerach stacjonarnych – w nagłówku u góry ekranu.

Aby złożyć zamówienie, należy najpierw umieścić wybrane produkty w koszyku, klikając przycisk „Dodaj do koszyka”.

Jeśli uważają Państwo, że wszystkie potrzebne produkty zostały pomyślnie dodane do koszyka, mogą Państwo otworzyć koszyk, klikając ikonę torby w prawym górnym rogu.

Po sprawdzeniu produktów w koszyku można kontynuować proces, klikając przycisk „Zamów”.

Na następnej stronie należy poprawnie wypełnić dane niezbędne do wysyłki i fakturowania, a następnie, po wybraniu dogodnej formy wysyłki i płatności, kliknąć przycisk na dole strony, aby przejść do następnej strony, gdzie przed sfinalizowaniem zamówienia można przejrzeć pozycje zamówienia i podane dane.

Na następnej stronie można sfinalizować zamówienie, klikając przycisk „Wyślij zamówienie”.

Zatwierdzenie zamówienia (składanie oferty)

Jeśli są Państwo przekonani, że zawartość koszyka odpowiada towarom, które chcą Państwo zamówić, a Państwa dane są prawidłowe, mogą Państwo sfinalizować zamówienie, klikając przycisk „Wyślij zamówienie”.

Informacje podane na stronie internetowej nie stanowią oferty zawarcia umowy ze strony Sprzedawcy. W przypadku zamówień objętych niniejszym OWH to Państwo są oferentem.

Klikając przycisk „Wyślij zamówienie”, wyraźnie potwierdzają Państwo, że Państwa oferta została złożona, a Państwa oświadczenie – w przypadku potwierdzenia przez Sprzedającego zgodnie z niniejszymi OWS – wiąże się z obowiązkiem zapłaty. Sprzedający jest zobowiązany do niezwłocznego potwierdzenia otrzymania zamówienia Klientowi drogą elektroniczną. Jeżeli potwierdzenie to nie dotrze do Kupującego w przewidywalnym terminie, zależnym od charakteru usługi, licząc od momentu wysłania zamówienia przez Kupującego, ale najpóźniej w ciągu 48 godzin, Kupujący zostaje zwolniony z obowiązku złożenia oferty lub zobowiązania umownego.

Realizacja zamówienia, zawarcie umowy

Możesz złożyć zamówienie w dowolnym momencie. Sprzedawca potwierdzi Twoją ofertę pocztą elektroniczną najpóźniej w ciągu 48 godzin od wysłania przez Ciebie oferty. Umowa zostaje zawarta, gdy wysyłany przez Sprzedającego e-mail z potwierdzeniem stanie się dostępny w Państwa systemie pocztowym.

Procedura w przypadku nieodebranych paczek

Jeśli Państwo nie odbiorą zamówionego i przekazanego do dostawy Towaru oraz nie poinformują Sprzedającego o zamiarze odstąpienia od umowy w terminie 14 dni bez podania przyczyny, zgodnie z przepisami prawa, naruszają Państwo umowę zawartą ze Sprzedającym, na mocy której są Państwo zobowiązani do odbioru Towaru, a tym samym do przyjęcia wykonania zobowiązania przez Sprzedającego. W takim przypadku Sprzedający podejmuje próbę ponownej dostawy Towaru, o ile jest to możliwe do uzgodnienia z Państwem, ale może uzależnić ponowną dostawę od uiszczenia opłaty za transport. Jeżeli ponowna dostawa nie powiedzie się lub nie będzie można uzgodnić jej z Państwem, ponieważ Państwo odmówią współpracy, Sprzedający ma prawo wypowiedzieć umowę zawartą z Państwem ze skutkiem natychmiastowym z powodu naruszenia umowy i obciążyć Państwa kosztami nieudanej dostawy i transportu zwrotnego jako karą umowną. Strony akceptują jako formę komunikacji w celu wypowiedzenia umowy adres e-mail użyty przez Państwa przy składaniu zamówienia i ustalają, że datą wypowiedzenia umowy jest data, w której wypowiedzenie stanie się dostępne w skrzynce e-mailowej Państwa.

Termin realizacji

W przypadku Kupującego będącego konsumentem, o ile Strony nie uzgodnią inaczej, Sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia Towaru Kupującemu bezzwłocznie po zawarciu umowy, ale nie później niż w ciągu trzydziestu dni.

W związku z powyższym ogólny termin realizacji zamówienia wynosi maksymalnie 30 dni od potwierdzenia zamówienia. O ewentualnym innym terminie realizacji (nie dłuższym jednak niż 30 dni) Sprzedający informuje w przypadku poszczególnych sposobów dostawy.

W przypadku opóźnienia ze strony Sprzedającego, Kupujący ma prawo postępować wobec Sprzedającego zgodnie z ustawą V z 2013 r. o kodeksie cywilnym.

Zastrzeżenie praw, zastrzeżenie własności

Jeśli wcześniej zamówili Państwo Towar, ale nie odebrali go podczas dostawy (nie dotyczy to sytuacji, w której skorzystali Państwo z prawa do odstąpienia od umowy) lub Towar nie został zwrócony do Sprzedającego z adnotacją „nie odebrany”, Sprzedający uzależnia realizację zamówienia od uprzedniej zapłaty ceny zakupu i kosztów dostawy.

Sprzedawca może wstrzymać przekazanie Towaru do momentu upewnienia się, że płatność za Towar została pomyślnie zrealizowana za pomocą elektronicznego rozwiązania płatniczego (w tym również w przypadku Towaru opłaconego przelewem

Kupujący przelewa cenę zakupu w walucie swojego państwa członkowskiego, a Sprzedający nie otrzymuje pełnej kwoty ceny zakupu i kosztów dostawy z powodu opłat za przewalutowanie i prowizji bankowych). W przypadku gdy cena Towaru nie została w całości zapłacona, Sprzedający może wezwać Państwa do uzupełnienia ceny zakupu.

Sprzedaż zagraniczna – zakaz ograniczeń treściowych opartych na terytorialności

Sprzedający nie rozróżnia Państwa korzystających ze Strony internetowej na terytorium Węgier i poza nim, na terytorium Unii Europejskiej, tzn. nie ogranicza Państwu dostępu do strony internetowej ze względu na Państwa obywatelstwo, miejsce zamieszkania lub siedzibę. O ile niniejsze OWH nie stanowią inaczej, Sprzedający zapewnia dostawę/odbiór zamówionych Towarów na terytorium Węgier.

Językiem komunikacji i zakupów jest przede wszystkim język węgierski, Sprzedający nie ma obowiązku komunikowania się z Państwem w języku państwa członkowskiego, z którego pochodzą Państwo.

Sprzedawca nie ma obowiązku spełniać wymogów określonych w prawie krajowym państwa członkowskiego kupującego w odniesieniu do danego Towaru, takich jak wymogi dotyczące etykietowania lub wymogi branżowe, ani informować Państwa o tych wymogach.

O ile Sprzedający nie postanowi inaczej, do wszystkich Towarów stosuje się węgierski podatek VAT.

W celu dostarczenia Towaru Sprzedający zapewnia możliwości dostawy przysługujące kupującym z Węgier również kupującym spoza Węgier.

Jeżeli zgodnie z OWH kupujący może zażądać dostawy Towaru na terytorium Węgier lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, może o to poprosić również kupujący spoza Węgier, korzystając z dowolnej formy dostawy wskazanej w OWH.

Jeśli zgodnie z OWS klient może wybrać osobisty odbiór Towaru u Sprzedającego, mogą z tego skorzystać również klienci spoza Węgier.

W pozostałych przypadkach kupujący może zażądać dostawy towaru za granicę na własny koszt. Prawo to nie przysługuje kupującym z Węgier.

Sprzedawca realizuje zamówienie po uiszczeniu opłaty za dostawę. Jeśli Państwo nie uiszczą opłaty za dostawę na rzecz Sprzedawcy lub nie zorganizują własnej dostawy w uzgodnionym terminie, Sprzedawca rozwiązuje umowę i zwraca Państwu przedpłaconą cenę zakupu.

Informacja dla konsumentów

Informacja o prawie do odstąpienia od umowy przysługującym Państwu jako konsumentom

Zgodnie z § 8:1 ust. 1 pkt 3 Kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się wyłącznie osobę fizyczną działającą poza zakresem swojej działalności zawodowej, samodzielnej działalności gospodarczej lub działalności handlowej, dlatego osoby prawne nie mogą skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny!

Zgodnie z § 20 rozporządzenia rządowego 45/2014. (II. 26.) konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. Konsument może skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy

a) W przypadku umowy sprzedaży towarów

aa) w odniesieniu do Towaru,

ab) w przypadku sprzedaży wielu towarów, jeżeli poszczególne towary są dostarczane w różnych terminach, towarowi dostarczonemu jako ostatniemu,

ac) w przypadku towaru składającego się z wielu pozycji lub sztuk – ostatniej dostarczonej pozycji lub sztuki,

ad) w przypadku gdy towar ma być dostarczany regularnie w określonym terminie, w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia pierwszego dostawy, licząc od dnia odbioru towaru przez Państwa lub wskazaną przez Państwa osobę trzecią, inną niż przewoźnik.

Postanowienia niniejszego punktu nie mają wpływu na prawo konsumenta do skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy określonego w niniejszym punkcie również w okresie między dniem zawarcia umowy a dniem odbioru Towaru.

Jeżeli to Państwo złożyli ofertę zawarcia umowy, przed zawarciem umowy przysługuje Państwu prawo do wycofania oferty, co powoduje wygaśnięcie wiążącego charakteru oferty dotyczącej zawarcia umowy.

Jeżeli Sprzedający nie poinformował Państwa o terminie i innych warunkach wykonania prawa do odstąpienia od umowy (w szczególności o postanowieniach zawartych w § 22 rozporządzenia rządowego) oraz o wzorze oświadczenia zgodnie z załącznikiem 2, powyższy termin odstąpienia od umowy ulega przedłużeniu o 12 miesięcy. Jeżeli Sprzedawca poinformował Państwa o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 12 miesięcy od upływu terminu odstąpienia, termin na odstąpienie lub wypowiedzenie umowy upływa 14 dni od daty przekazania tej informacji.

Szczegółowe zasady dotyczące umów między konsumentem a przedsiębiorcą określone w rozporządzeniu rządowym 45/2014. (II.26.) są dostępne tutaj.

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy, skorzystanie z przysługującego Państwu prawa do odstąpienia od umowy lub wypowiedzenia umowy

Konsument może skorzystać z prawa przewidzianego w § 20 rozporządzenia rządowego 45/2014. (II. 26.) poprzez złożenie jednoznacznego oświadczenia lub skorzystanie z wzoru oświadczenia, który można pobrać ze strony internetowej.

Ważność oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy

Prawo do odstąpienia od umowy uznaje się za skuteczne, jeżeli konsument prześle oświadczenie w terminie.

W przypadku odstąpienia od umowy lub wypowiedzenia w formie pisemnej wystarczy wysłać oświadczenie o odstąpieniu lub wypowiedzeniu w terminie.

Na konsumencie spoczywa obowiązek udowodnienia, że skorzystał z prawa do odstąpienia od umowy zgodnie z niniejszym przepisem.

Sprzedawca jest zobowiązany do potwierdzenia oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy na nośniku elektronicznym po jego otrzymaniu.

Obowiązki Sprzedawcy w przypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta

Obowiązek zwrotu kosztów przez Sprzedającego

Jeżeli konsument odstąpi od umowy zgodnie z § 22 rozporządzenia rządowego 45/2014. (II. 26.) , Sprzedający zwróci Państwu w terminie czternastu dni od dnia powzięcia wiadomości o odstąpieniu od umowy całą kwotę zapłaconą przez Państwa tytułem wynagrodzenia, w tym koszty związane z realizacją umowy, w tym koszty dostawy. Zwracamy Państwa uwagę, że przepis ten nie ma zastosowania do dodatkowych kosztów wynikających z wyboru sposobu transportu innego niż najtańszy standardowy sposób transportu.

Sposób realizacji obowiązku zwrotu przez Sprzedającego

W przypadku odstąpienia od umowy lub wypowiedzenia zgodnie z § 22 rozporządzenia rządowego 45/2014. (II. 26.) Sprzedawca zwraca konsumentowi należną kwotę w sposób zgodny z metodą płatności wybraną przez konsumenta. Za wyraźną zgodą konsumenta Sprzedawca może zastosować inną formę płatności , ale nie może to wiązać się z żadnymi dodatkowymi opłatami dla Państwa. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia spowodowane podaniem przez Państwa błędnego lub nieprawidłowego numeru konta bankowego lub adresu pocztowego.

Dodatkowe koszty

Jeśli konsument wyraźnie wybierze sposób transportu inny niż najtańszy standardowy sposób transportu, Sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu wynikających z tego dodatkowych kosztów. W takim przypadku nasze zobowiązanie do zwrotu kosztów ogranicza się do podanych ogólnych kosztów transportu.

Prawo do zatrzymania

Sprzedawca może wstrzymać zwrot należnej Państwu kwoty do czasu zwrotu Towaru przez Państwa lub do czasu jednoznacznego potwierdzenia przez Państwa, że Towar został zwrócony, przy czym decyduje data wcześniejsza. Nie przyjmujemy przesyłek wysłanych za pobraniem lub na koszt odbiorcy.

Obowiązki konsumenta w przypadku odstąpienia od umowy lub wypowiedzenia

Zwrot Towaru

Jeżeli Państwo, zgodnie z § 22 rozporządzenia rządowego 45/2014. (II. 26.) zgodnie z § 22, jest Pan/Pani zobowiązany/a do niezwłocznego zwrotu Towaru, najpóźniej w ciągu czternastu dni od daty zgłoszenia odstąpienia od umowy, lub przekazania go Sprzedawcy lub osobie upoważnionej przez Sprzedawcę do odbioru Towaru. Zwrot uznaje się za dokonany w terminie, jeżeli konsument wyśle Towar przed upływem terminu.

Pokrycie bezpośrednich kosztów związanych ze zwrotem Towaru

Konsument ponosi bezpośrednie koszty zwrotu Towaru. Towar należy zwrócić na adres Sprzedającego.

Jeżeli Sprzedawca sprzedaje Towar również w lokalu handlowym, a Państwo osobiście skorzystają z prawa do odstąpienia od umowy w lokalu handlowym przedsiębiorstwa, mają Państwo prawo jednocześnie zwrócić towar przedsiębiorstwu. Jeżeli konsument po rozpoczęciu wykonywania umowy o świadczenie usług zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość odstąpi od umowy, jest zobowiązany do zapłaty przedsiębiorcy opłaty proporcjonalnej do wartości świadczenia wykonanego do momentu powiadomienia przedsiębiorcy o odstąpieniu od umowy. Kwota proporcjonalna do zapłaty przez konsumenta powinna być ustalona na podstawie całkowitej kwoty wynagrodzenia określonego w umowie, powiększonej o podatek. Jeżeli konsument wykaże, że całkowita kwota ustalona w ten sposób jest zbyt wysoka, proporcjonalną kwotę należy obliczyć na podstawie wartości rynkowej usług wykonanych do momentu rozwiązania umowy. Proszę pamiętać, że nie mamy możliwości przyjęcia towarów odesłanych za pobraniem lub na koszt odbiorcy.

Odpowiedzialność konsumenta za utratę wartości

Konsument ponosi odpowiedzialność za utratę wartości wynikającą z użytkowania wykraczającego poza użytkowanie niezbędne do stwierdzenia charakteru, właściwości i funkcjonowania Towaru.

Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje w następujących przypadkach

Sprzedawca wyraźnie zwraca Państwa uwagę, że nie mogą Państwo skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy w przypadkach określonych w § 29 ust. 1 rozporządzenia rządowego 45/2014 (II.26.).

a. po całkowitym wykonaniu usługi, jednakże jeżeli umowa powoduje powstanie obowiązku płatniczego po stronie konsumenta, na niniejszy wyjątek można powołać się tylko wtedy, gdy wykonanie rozpoczęło się za wyraźną uprzednią zgodą konsumenta i przy jego świadomości, że utraci prawo do odstąpienia od umowy, gdy przedsiębiorca wykonał umowę w całości;

b. w odniesieniu do towarów lub usług, których cena lub opłata nie podlega wpływowi przedsiębiorstwa działającego na rynku pieniężnym, a których cena lub opłata może ulec zmianie w okresie wyznaczonym na skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy;

c. w przypadku towarów, które nie zostały wyprodukowane z wyprzedzeniem, ale zostały wyprodukowane zgodnie z instrukcjami lub wyraźnym życzeniem konsumenta, lub w przypadku towarów, które zostały wyraźnie dostosowane do potrzeb konsumenta;

d. w przypadku towarów łatwo psujących się lub towarów, których jakość można zachować tylko przez krótki czas;

e. w przypadku Towarów w zamkniętych opakowaniach, które ze względów zdrowotnych lub higienicznych nie mogą być zwrócone po otwarciu po dostawie (zwracamy Państwa uwagę, że w przypadku Towarów w zamkniętych opakowaniach, które ze względów zdrowotnych lub higienicznych nie mogą być zwrócone po otwarciu po dostawie, korzystanie z nich w celu ustalenia ich charakteru, właściwości i funkcjonowania powoduje utratę prawa do odstąpienia od umowy);

f. w odniesieniu do Towarów, które ze względu na swój charakter po przekazaniu są nierozerwalnie związane z innymi Towarami;

g. w odniesieniu do napojów alkoholowych, których rzeczywista wartość zależy od wahań rynkowych, na które przedsiębiorstwo nie ma wpływu, a których cena została uzgodniona przez strony w momencie zawarcia umowy sprzedaży, jednakże realizacja umowy nastąpi dopiero po upływie trzydziestu dni od jej zawarcia;

h. w przypadku umowy przedsiębiorstwa, w której przedsiębiorstwo odwiedza Państwa na Państwa wyraźne żądanie w celu wykonania pilnych napraw lub konserwacji;

i. w odniesieniu do sprzedaży nagrań dźwiękowych lub obrazowych w zamkniętych opakowaniach oraz egzemplarzy oprogramowania komputerowego, jeżeli po przekazaniu konsumentowi opakowanie zostało otwarte;

j. w przypadku gazet, czasopism i periodyków, z wyjątkiem umów abonamentowych;

k. w przypadku umów zawartych na aukcjach publicznych;

l. w przypadku umów dotyczących świadczenia usług zakwaterowania, transportu, wynajmu samochodów osobowych, usług gastronomicznych lub usług związanych z rekreacją, z wyjątkiem usług mieszkaniowych, jeżeli w umowie określono termin lub datę wykonania;

m. w odniesieniu do treści cyfrowych dostarczanych na nośniku innym niż materialny, jeżeli sprzedawca rozpoczął realizację umowy za wyraźną, uprzednią zgodą konsumenta, a konsument wraz z wyrażeniem tej zgody oświadczył, że przyjmuje do wiadomości, iż po rozpoczęciu realizacji umowy traci prawo do odstąpienia od umowy, a ponadto przedsiębiorstwo wysłało konsumentowi potwierdzenie.

Informacje dotyczące gwarancji zgodności towarów z umową, gwarancji jakości i rękojmi w odniesieniu do umów konsumenckich

Niniejszy punkt informacji dla konsumentów został sporządzony na podstawie upoważnienia zawartego w § 11 ust. 5 rozporządzenia rządowego 45/2014 (II.26.) z uwzględnieniem załącznika nr 3 do rozporządzenia rządowego 45/2014 (II.26.).

Informacje dla konsumentów dotyczą wyłącznie nabywców będących konsumentami, przepisy dotyczące nabywców niebędących konsumentami zostały zawarte w oddzielnym rozdziale.

Wymogi dotyczące wykonania umowy w przypadku umowy konsumenckiej

Wymogi dotyczące wykonania umowy w przypadku towarów sprzedawanych w ramach umowy konsumenckiej

Towar i wykonanie muszą spełniać wymagania określone w rozporządzeniu rządowym nr 373/2021. (VI.30.).

Aby wykonanie umowy zostało uznane za zgodne z umową, towar będący przedmiotem umowy musi odpowiadać opisowi, ilości, jakości i typowi zawartym w umowie, a także musi posiadać funkcjonalność, kompatybilność, interoperacyjnością i innymi cechami określonymi w umowie, musi być odpowiedni do dowolnego celu określonego przez konsumenta, o którym konsument poinformował Sprzedającego najpóźniej w momencie zawarcia umowy, a który Sprzedający zaakceptował, musi posiadać wszystkie akcesoria określone w umowie, instrukcją obsługi – w tym instrukcją uruchomienia, instrukcją instalacji oraz wsparciem obsługi klienta – oraz zapewniać aktualizacje określone w umowie.

Aby wykonanie umowy zostało uznane za zgodne z umową, towar będący przedmiotem umowy musi być odpowiedni do celów, do których towary tego samego rodzaju są zazwyczaj wykorzystywane, zgodnie z przepisami prawa, normy technicznej lub, w przypadku braku normy technicznej, w obowiązującym kodeksie postępowania, w zakresie ilości, jakości, wydajności i innych cech, których Konsument może racjonalnie oczekiwać, w szczególności w zakresie funkcjonalności, kompatybilności, dostępności, ciągłości i bezpieczeństwa – które są typowe dla tego samego rodzaju towarów, z uwzględnieniem publicznych oświadczeń sprzedawcy, jego przedstawiciela lub innej osoby uczestniczącej w łańcuchu sprzedaży, dotyczących konkretnych właściwości towarów, w szczególności oświadczeń zawartych w reklamach lub na etykietach. Kodeks postępowania powinien określać akcesoria i instrukcje, których konsument może racjonalnie oczekiwać – w tym opakowanie lub instrukcję obsługi – oraz musi odpowiadać właściwościom i opisowi Towaru przedstawionemu przez przedsiębiorstwo przed zawarciem umowy jako próbka, model lub wersja testowa. Towar nie musi odpowiadać powyższym publicznym oświadczeniom, jeżeli Sprzedawca udowodni, że

·         nie znał publicznej deklaracji i nie musiał jej znać

·         oświadczenie publiczne zostało odpowiednio skorygowane przed zawarciem umowy lub

·         oświadczenie publiczne nie mogło wpłynąć na podjęcie decyzji o zawarciu umowy przez uprawnionego.

Szczególne wymagania dotyczące zgodności wykonania umowy w przypadku towarów zawierających elementy cyfrowe

W przypadku towarów zawierających elementy cyfrowe sprzedawca musi zapewnić, aby konsument otrzymał powiadomienie o aktualizacjach treści cyfrowej towaru lub związanych z nią usług cyfrowych, w tym aktualizacjach zabezpieczeń, które są niezbędne do utrzymania zgodności towaru z umową, oraz zapewnić, aby konsument je otrzymał.

Sprzedawca musi udostępnić aktualizację, jeżeli umowa sprzedaży

·         dotyczy jednorazowego świadczenia treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, jest to uzasadnione w świetle rodzaju i przeznaczenia towaru i elementów cyfrowych, a także indywidualnych okoliczności i charakteru umowy; lub

·         dotyczy świadczenia usług cyfrowych przez określony czas, to w przypadku świadczenia usług przez okres nieprzekraczający dwóch lat zapewnić je przez okres dwóch lat od wykonania umowy.

Jeżeli konsument nie zainstaluje udostępnionych aktualizacji w rozsądnym terminie, sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za

wadą towaru, jeżeli wynika ona wyłącznie z braku zastosowania odpowiedniej aktualizacji, pod warunkiem że

1. Sprzedawca poinformował Państwa o dostępności aktualizacji i konsekwencjach nie zainstalowania jej przez Państwa; oraz

2. nie zainstalowanie aktualizacji przez Państwa lub nieprawidłowe zainstalowanie aktualizacji przez Państwa nie wynika z braków w instrukcji instalacji dostarczonej przez Sprzedającego.

Nie można stwierdzić niewłaściwego wykonania umowy, jeżeli w momencie jej zawierania konsument otrzymał oddzielną informację, że konkretna cecha towaru różni się od opisanej w niniejszym dokumencie, a w momencie zawierania umowy kupna-sprzedaży konsument wyraźnie zaakceptował tę różnicę.

Wymogi dotyczące wykonania umowy w przypadku sprzedaży treści cyfrowych w ramach umowy konsumenckiej

Sprzedawca dostarcza lub udostępnia Państwu treści cyfrowe. O ile strony nie uzgodnią inaczej, Sprzedawca dostarcza Państwu treści cyfrowe bez zbędnej zwłoki po zawarciu umowy, w najnowszej wersji dostępnej w momencie zawarcia umowy.

Usługa uznaje się za wykonaną, gdy treść cyfrowa lub jakiekolwiek rozwiązanie umożliwiające dostęp do niej lub jej pobranie trafiło do Państwa lub do wybranego przez Państwa fizycznego lub wirtualnego urządzenia.

Sprzedawca zapewnia, aby konsument został poinformowany o aktualizacjach treści cyfrowych, w tym aktualizacjach zabezpieczeń, które są niezbędne do utrzymania zgodności treści cyfrowych lub usług cyfrowych z umową, oraz aby je otrzymał.

Jeżeli zgodnie z umową świadczenie treści cyfrowej odbywa się w sposób ciągły przez określony czas, należy zapewnić zgodność wykonania umowy w odniesieniu do treści cyfrowej przez cały okres obowiązywania umowy.

Jeżeli konsument nie zainstaluje w rozsądnym terminie aktualizacji udostępnionych przez sprzedawcę, sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wadę usługi, jeżeli wynika ona wyłącznie z braku zastosowania odpowiedniej aktualizacji, pod warunkiem że

·         Sprzedający poinformował konsumenta o dostępności aktualizacji i konsekwencjach nie zainstalowania jej przez konsumenta; oraz

·         niezainstalowanie aktualizacji przez Państwa lub nieprawidłowe zainstalowanie aktualizacji przez Państwa nie wynika z braków w instrukcji instalacji dostarczonej przez Sprzedawcę.

Nie można stwierdzić niewłaściwego wykonania umowy, jeżeli w momencie jej zawarcia konsument otrzymał oddzielną informację, że konkretna cecha treści cyfrowej odbiega od wymagań określonych w niniejszym dokumencie , a w momencie zawarcia umowy konsument wyraźnie zaakceptował tę rozbieżność.

Sprzedawca dopuszcza się wadliwego wykonania umowy, jeżeli wada usługi związanej z treściami cyfrowymi wynika z nieprawidłowej integracji tej usługi z cyfrowym środowiskiem konsumenta, pod warunkiem że

·         integracja treści cyfrowych została przeprowadzona przez Sprzedającego lub została przeprowadzona pod nadzorem Sprzedającego; lub

·         konsument musi zintegrować treści cyfrowe, a nieprawidłowa integracja wynika z braków w instrukcjach integracji udostępnionych przez sprzedawcę.

Jeżeli umowa przewiduje ciągłe świadczenie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej przez określony czas, sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wadę treści cyfrowej, jeżeli wada ta wystąpiła lub stała się rozpoznawalna w okresie określonym w umowie.

Jeżeli umowa przewiduje jednorazowe świadczenie usługi lub serię indywidualnych czynności usługowych, do czasu udowodnienia przeciwnego należy domniemywać, że wada wykryta przez konsumenta w ciągu roku od daty wykonania usługi istniała już w momencie wykonania usługi. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie umowy, jeżeli udowodni, że środowisko cyfrowe konsumenta nie jest zgodne z wymaganiami technicznymi treści cyfrowych lub usług cyfrowych i poinformował o tym konsumenta w sposób jasny i zrozumiały przed zawarciem umowy.

Konsument jest zobowiązany do współpracy ze Sprzedawcą w celu umożliwienia mu upewnienia się, przy użyciu środków dostępnych z technicznego punktu widzenia i wymagających jak najmniejszej ingerencji ze strony konsumenta, że przyczyną wady jest środowisko cyfrowe konsumenta. Jeżeli konsument nie wywiąże się z tego obowiązku współpracy, mimo że sprzedawca poinformował go o tym w sposób jasny i zrozumiały przed zawarciem umowy, na konsumencie spoczywa obowiązek udowodnienia, że wada wykryta w ciągu roku od wykonania usługi istniała już w momencie jej wykonania lub że usługa, której dotyczy wada wykryta w okresie obowiązywania umowy, nie była zgodna z umową w okresie jej wykonywania.

Niewłaściwe wykonanie umowy sprzedaży towaru

Sprzedawca wykonuje umowę w sposób wadliwy, jeżeli wada towaru wynika z nieprawidłowego uruchomienia, pod warunkiem że

a) uruchomienie stanowiło część umowy sprzedaży i zostało przeprowadzone przez Sprzedającego lub zostało przeprowadzone pod jego nadzorem; lub

b) uruchomienie musiało zostać przeprowadzone przez konsumenta, a nieprawidłowe uruchomienie wynikało z braków w instrukcjach uruchomienia dostarczonych przez Sprzedawcę lub, w przypadku towarów zawierających elementy cyfrowe, przez dostawcę treści cyfrowych lub usług cyfrowych.

Jeżeli zgodnie z umową sprzedaży towar jest uruchamiany przez Sprzedającego lub uruchomienie odbywa się na odpowiedzialność Sprzedającego, wykonanie umowy należy uznać za zakończone w momencie zakończenia uruchomienia.

W przypadku towarów zawierających elementy cyfrowe, jeżeli umowa sprzedaży przewiduje ciągłe świadczenie treści cyfrowych lub usług cyfrowych przez określony czas, Sprzedający ponosi odpowiedzialność za wady towarów związane z treściami cyfrowymi, jeżeli wada wystąpiła w ciągu dwóch lat od wykonania umowy w przypadku ciągłego świadczenia usług przez okres nieprzekraczający dwóch lat; lub w przypadku ciągłego świadczenia usług przez okres dłuższy niż dwa lata – w trakcie całego okresu ciągłego świadczenia usług lub gdy wada ta stanie się rozpoznawalna.

Gwarancja na towary

W jakich przypadkach mogą Państwo skorzystać z prawa do rękojmi?

W przypadku wadliwego wykonania umowy przez sprzedawcę mogą Państwo dochodzić roszczeń z tytułu gwarancji wobec sprzedawcy zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego oraz, w przypadku umów konsumenckich, zgodnie z przepisami rozporządzenia rządowego 373/2021 (VI.30.).

Jakie prawa przysługują Państwu na podstawie roszczenia z tytułu rękojmi?

Możesz – według własnego uznania – skorzystać z następujących roszczeń z tytułu rękojmi:

Może Pan/Pani zażądać naprawy lub wymiany, chyba że spełnienie wybranego przez Pana/Panią roszczenia jest niemożliwe lub wiązałoby się dla Sprzedawcy z nieproporcjonalnymi dodatkowymi kosztami w porównaniu z realizacją innego roszczenia. Jeśli nie zażądał Pan/Pani naprawy lub wymiany lub nie mógł Pan/Pani tego zażądać, może Pan/Pani zażądać proporcjonalnego obniżenia ceny lub – w ostateczności – odstąpić od umowy.

Możecie Państwo przejść z jednego wybranego prawa z tytułu rękojmi na inne, ale koszty tego przejścia ponosicie Państwo, chyba że było to uzasadnione lub Sprzedawca dał do tego powód.

W przypadku umowy konsumenckiej należy domniemywać, że wada wykryta w ciągu roku od daty dostawy towaru i towaru zawierającego elementy cyfrowe istniała już w momencie dostawy towaru, chyba że domniemanie to jest niezgodne z charakterem towaru lub charakterem wady.

Sprzedawca może odmówić dostosowania towaru do postanowień umowy, jeżeli naprawa lub wymiana jest niemożliwa lub spowodowałaby nieproporcjonalne dodatkowe koszty dla Sprzedawcy, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, w tym wartość towaru w stanie bez wad oraz wagę naruszenia umowy.

Konsument ma również prawo – w zależności od wagi naruszenia umowy – zażądać proporcjonalnego obniżenia ceny lub rozwiązania umowy sprzedaży, jeżeli

·         Sprzedawca nie dokonał naprawy lub wymiany lub dokonał jej, ale nie spełnił w całości lub w części poniższych warunków

o   Sprzedawca musi zapewnić odbiór wymienionego towaru na własny koszt

o   jeżeli naprawa lub wymiana wymaga usunięcia towaru, który zgodnie z jego charakterem i przeznaczeniem – przed wykryciem wady - zostały one oddane do użytku, wówczas obowiązek naprawy lub wymiany obejmuje usunięcie towaru, który nie spełnia wymagań, oraz oddanie do użytku towaru dostarczonego w zamian lub naprawionego, lub poniesienie kosztów usunięcia lub oddania do użytku.

 

·         Sprzedawca odmówił dostosowania towaru do postanowień umowy

·         wystąpiła powtarzająca się wada wykonania, mimo że Sprzedający podjął próbę dostosowania towaru do umowy

·         wada wykonania jest na tyle poważna, że uzasadnia natychmiastową obniżkę ceny lub natychmiastowe rozwiązanie umowy sprzedaży, lub

·         Sprzedawca nie podjął się dostosowania towaru do postanowień umowy lub z okoliczności wynika, że przedsiębiorstwo nie dostosuje towaru do postanowień umowy w rozsądnym terminie lub bez spowodowania znacznej szkody dla konsumenta.

Jeżeli konsument chce rozwiązać umowę sprzedaży, powołując się na wadliwe wykonanie, na Sprzedawcy spoczywa ciężar udowodnienia, że wada jest nieistotna.

Konsument ma prawo zatrzymać pozostałą część ceny zakupu – proporcjonalnie do wagi naruszenia umowy – w całości lub w części, dopóki Sprzedawca nie wywiąże się ze swoich zobowiązań dotyczących wykonania umowy zgodnie z jej postanowieniami i wadliwego wykonania.

Ogólnie obowiązuje zasada, że:

·         Sprzedający musi na własny koszt zapewnić odbiór wymienionego towaru.

·         jeżeli naprawa lub wymiana wymaga usunięcia towaru, który zgodnie z jego charakterem i przeznaczeniem został oddany do użytkowania przed wykryciem wady – zostały one oddane do użytku, wówczas obowiązek naprawy lub wymiany obejmuje usunięcie towaru nieodpowiedniego i oddanie do użytku towaru dostarczonego w zamian lub naprawionego, lub poniesienie kosztów usunięcia lub oddania do użytku.

Rozsądny termin na dokonanie naprawy lub wymiany Towaru należy liczyć od momentu zgłoszenia wady przedsiębiorstwu przez Konsumenta.

Konsument musi udostępnić przedsiębiorcy towar w celu wykonania naprawy lub wymiany.

Odszkodowanie jest proporcjonalne, jeżeli jego wysokość odpowiada różnicy między wartością Towaru, który Konsument otrzymałby w przypadku wykonania umowy zgodnie z jej postanowieniami, a wartością Towaru faktycznie otrzymanego przez Konsumenta.

Konsument może skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży, składając sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

Jeżeli wadliwe wykonanie dotyczy tylko określonej części towaru dostarczonego na podstawie umowy sprzedaży i w odniesieniu do nich zachodzą przesłanki do skorzystania z prawa do rozwiązania umowy, Konsument może rozwiązać umowę sprzedaży tylko w odniesieniu do wadliwego towaru, ale może również rozwiązać umowę w odniesieniu do wszelkich innych towarów nabytych wraz z nimi, jeżeli nie można oczekiwać od Konsumenta, że zachowa tylko towary zgodne z umową.

Jeżeli Konsument odstąpi od umowy sprzedaży w całości lub w odniesieniu do części towarów dostarczonych na podstawie umowy sprzedaży,

·         Konsument musi zwrócić Sprzedawcy na koszt Sprzedawcy towary, których to dotyczy, a

·         Sprzedający musi niezwłocznie zwrócić Konsumentowi cenę zakupu za dane towary, po otrzymaniu towarów lub potwierdzenia ich zwrotu.

Sprzedawca jest zobowiązany do sporządzenia protokołu dotyczącego zgłoszonego przez Państwa roszczenia z tytułu rękojmi i niezwłocznego przekazania Państwu jego kopii w sposób umożliwiający jej weryfikację.

Jeżeli sprzedawca nie jest w stanie wypowiedzieć się na temat możliwości spełnienia roszczenia konsumenckiego w momencie jego zgłoszenia, ma obowiązek poinformować Państwa o swoim stanowisku – w przypadku odrzucenia roszczenia również o przyczynach odrzucenia i możliwości zwrócenia się do organu pojednawczego – w sposób możliwy do udokumentowania w ciągu pięciu dni roboczych.

Sprzedawca powinien dołożyć starań, aby naprawa lub wymiana została wykonana w ciągu maksymalnie piętnastu dni. Jeśli czas trwania naprawy lub wymiany przekracza piętnaście dni, sprzedawca jest zobowiązany poinformować Państwa o przewidywanym czasie trwania naprawy lub wymiany.

W jakim terminie mogą Państwo dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi?

Jest Pan/Pani zobowiązany/a do niezwłocznego zgłoszenia wady po jej wykryciu. Wada zgłoszona w ciągu dwóch miesięcy od jej wykrycia uznaje się za wadę zgłoszoną bezzwłocznie. Jednocześnie zwracamy uwagę, że po upływie dwuletniego terminu przedawnienia od wykonania umowy nie można już dochodzić praw z tytułu rękojmi.

Do terminu przedawnienia nie wlicza się część czasu naprawy, podczas której Kupujący nie może korzystać z Towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

W przypadku części Towaru objętej wymianą lub naprawą termin przedawnienia roszczeń z tytułu rękojmi biegnie od nowa.

Zasada ta ma również zastosowanie w przypadku, gdy w wyniku naprawy powstanie nowa wada.

Wobec kogo można dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi?

Roszczenie z tytułu rękojmi można dochodzić wobec sprzedawcy.

Jakie są inne warunki dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi?

W ciągu jednego roku od wykonania umowy nie ma żadnych innych warunków do dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi poza zgłoszeniem wady, jeśli udowodnią Państwo, że towar został dostarczony przez sprzedawcę. Po upływie jednego roku od wykonania umowy muszą Państwo jednak udowodnić, że wykryta przez Państwa wada istniała już w momencie wykonania umowy.

Szczególne zasady dotyczące roszczeń z tytułu rękojmi w przypadku świadczenia usług związanych z treściami cyfrowymi

Konsument ma prawo – w zależności od wagi naruszenia umowy – żądać proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia lub rozwiązania umowy o świadczenie usług cyfrowych, jeżeli

a. naprawienie lub wymiana są niemożliwe lub spowodowałyby nieproporcjonalne dodatkowe koszty dla Sprzedawcy;

b. sprzedawca, korzystając z prawa do naprawy lub wymiany w ramach rękojmi, nie dostosuje świadczenia do postanowień umowy w rozsądnym terminie od zgłoszenia wady przez konsumenta, bez powodowania znacznych niedogodności dla konsumenta, z uwzględnieniem charakteru i przeznaczenia treści cyfrowych lub usług cyfrowych;

c. ponownie wystąpiła wada wykonania, mimo że przedsiębiorca podjął próbę wykonania umowy;

d. wada wykonania jest na tyle poważna, że uzasadnia natychmiastową obniżkę ceny lub natychmiastowe rozwiązanie umowy; lub

e. Sprzedawca nie podjął się wykonania usługi zgodnie z umową lub z okoliczności wynika, że nie wykona usługi zgodnie z umową w rozsądnym terminie lub bez spowodowania znacznej szkody dla Państwa interesów.

W przypadku skorzystania z prawa do naprawy lub wymiany, Sprzedawca jest zobowiązany do wykonania zobowiązania w rozsądnym terminie od zgłoszenia wady przez konsumenta, bez powodowania dla niego znacznych niedogodności, z uwzględnieniem charakteru i przeznaczenia treści cyfrowych lub usługi cyfrowej .

W przypadku skorzystania z prawa do naprawy lub wymiany, w zależności od właściwości technicznych treści cyfrowych, Sprzedawca może wybrać sposób wykonania zobowiązania zgodnie z umową.

Zwrot świadczenia jest proporcjonalny, jeżeli jego kwota odpowiada różnicy między wartością świadczenia należnego konsumentowi w przypadku wykonania umowy zgodnie z jej postanowieniami a wartością świadczenia faktycznie udzielonego konsumentowi.

Jeżeli umowa przewiduje świadczenie usług w sposób ciągły przez określony czas, proporcjonalne obniżenie ceny powinno odnosić się do okresu, w którym usługa nie była zgodna z umową.

Jeżeli konsument chce rozwiązać umowę, powołując się na wadliwe wykonanie, to na Sprzedawcy spoczywa ciężar udowodnienia, że wada jest nieistotna.

Jeżeli Sprzedawca dostarcza treści cyfrowe lub zobowiązuje się do ich dostarczenia, a konsument dostarcza wyłącznie dane osobowe lub zobowiązuje się do dostarczenia takich danych Sprzedawcy, konsument ma prawo rozwiązać umowę nawet w przypadku nieistotnej wady, jednak nie może żądać proporcjonalnego obniżenia ceny.

Konsument może skorzystać z prawa do rozwiązania umowy z tytułu rękojmi, składając Sprzedawcy oświadczenie woli o rozwiązaniu umowy.

Jeżeli Sprzedawca nie wykona zobowiązania, konsument ma obowiązek wezwać Sprzedawcę do wykonania zobowiązania. Jeżeli pomimo wezwania konsumenta Sprzedawca nie wykona zobowiązania dotyczącego treści cyfrowej bez opóźnienia lub w dodatkowym terminie uzgodnionym przez strony, konsument może rozwiązać umowę.

Konsument może rozwiązać umowę bez wezwania Sprzedawcy do wykonania zobowiązania, jeżeli

·         Sprzedawca nie zobowiązał się do dostarczenia treści cyfrowej lub z okoliczności wynika, że nie dostarczy treści cyfrowej; lub

·         na podstawie porozumienia stron lub z okoliczności zawarcia umowy wynika, że wykonanie w określonym terminie jest niezbędne dla konsumenta, a Sprzedawca tego nie zapewnia.

W przypadku rozwiązania umowy Sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu całej kwoty zapłaconej przez konsumenta jako wynagrodzenie.

Jeżeli jednak przed rozwiązaniem umowy wykonanie umowy było zgodne z umową przez określony czas, nie ma obowiązku zwrotu wynagrodzenia za ten okres. W tym ostatnim przypadku należy zwrócić część wynagrodzenia, która dotyczy okresu niewykonania umowy zgodnie z umową, oraz wynagrodzenie zapłacone z góry przez konsumenta, które w przypadku nie rozwiązania umowy przysługiwałoby za pozostały okres obowiązywania umowy.

Jeżeli konsument ma prawo do proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia lub rozwiązania umowy, Sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu należności niezwłocznie, ale nie później niż w ciągu czternastu dni od powzięcia wiadomości o skorzystaniu z tego prawa.

Przedsiębiorstwo zwraca Państwu kwotę należną w sposób zgodny z formą płatności wybraną przez Państwa. Za Państwa wyraźną zgodą Sprzedawca może zastosować inną formę płatności do zwrotu kosztów , ale nie może to wiązać się z żadnymi dodatkowymi opłatami dla Państwa.

Koszty związane ze zwrotem ponosi Sprzedawca.

W przypadku rozwiązania umowy Sprzedawca może uniemożliwić Państwu dalsze korzystanie z treści cyfrowych, w szczególności poprzez uniemożliwienie Państwu dostępu do treści cyfrowych lub usług cyfrowych lub poprzez zablokowanie Państwa konta użytkownika.

W przypadku rozwiązania umowy konsument zobowiązany jest powstrzymać się od korzystania z treści cyfrowych i udostępniania ich osobom trzecim.

Jeżeli dostarczenie treści cyfrowych nastąpiło na nośniku materialnym, konsument jest zobowiązany do zwrotu nośnika materialnego na koszt sprzedawcy w terminie czternastu dni od dnia, w którym sprzedawca powiadomił go o rozwiązaniu umowy, na jego żądanie.

Konsument jest zobowiązany do zapłaty opłaty proporcjonalnej do wartości usługi wykonanej zgodnie z umową za korzystanie z treści cyfrowych w okresie poprzedzającym odstąpienie od umowy.

Gwarancja na produkt

W jakich przypadkach mogą Państwo skorzystać z prawa do rękojmi za produkt?

W przypadku wad rzeczy ruchomej (towaru) mogą Państwo – według własnego uznania – dochodzić roszczenia z tytułu rękojmi lub gwarancji zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.

Jakie prawa przysługują Państwu na podstawie roszczenia z tytułu rękojmi za produkt?

W ramach roszczenia z tytułu rękojmi za produkt mogą Państwo zażądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru.

W jakich przypadkach towar uznaje się za wadliwy?

Towar jest wadliwy, jeśli nie spełnia wymagań jakościowych obowiązujących w momencie wprowadzenia do obrotu lub nie posiada właściwości określonych w opisie podanym przez producenta.

W jakim terminie można dochodzić roszczenia z tytułu rękojmi za produkt?

Roszczenie z tytułu gwarancji można zgłosić w ciągu dwóch lat od wprowadzenia Towaru do obrotu przez producenta.

Po upływie tego terminu traci Pan/Pani to uprawnienie.

Wobec kogo można dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi?

Prawa wynikające z gwarancji na produkt można dochodzić wobec producenta lub dystrybutora produktu (zwanych dalej łącznie: producentem).

Jakie zasady dowodowe obowiązują w przypadku dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi?

W przypadku dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi za produkt to Państwo muszą udowodnić, że wada produktu istniała w momencie wprowadzenia produktu do obrotu przez producenta.

W jakich przypadkach producent jest zwolniony z obowiązku gwarancji na produkt?

Producent jest zwolniony z obowiązku gwarancji, jeżeli może udowodnić, że:

·         nie wyprodukował ani nie wprowadził produktu do obrotu w ramach swojej działalności gospodarczej lub

·         wada nie była rozpoznawalna w momencie wprowadzenia produktu do obrotu zgodnie ze stanem wiedzy naukowej i technicznej lub

·         wada towaru wynika z zastosowania przepisów prawa lub obowiązkowych przepisów administracyjnych.

Aby uzyskać zwolnienie z odpowiedzialności, producent musi udowodnić jedną z powyższych przyczyn.

Zwracam Państwa uwagę, że z tytułu tej samej wady mogą Państwo jednocześnie dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi wobec przedsiębiorstwa oraz roszczeń z tytułu gwarancji produktowej wobec producenta równocześnie i równolegle. W przypadku skutecznego dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi w przypadku skutecznego dochodzenia roszczenia z tytułu rękojmi za produkt, roszczenie z tytułu rękojmi za produkt może Pan/Pani dochodzić wyłącznie od producenta.

Gwarancja

W jakich przypadkach mogą Państwo skorzystać z prawa do rękojmi?

Na podstawie rozporządzenia rządowego 151/2003. (IX. 22.) w sprawie obowiązkowej gwarancji na niektóre trwałe artykuły konsumpcyjne, sprzedawca jest zobowiązany do udzielenia gwarancji na trwałe artykuły konsumpcyjne objęte obowiązkową gwarancją, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia 10/2024. (VI.28.) IM o zakresie obowiązkowej gwarancji na niektóre trwałe artykuły konsumpcyjne (np. artykuły techniczne, narzędzia, maszyny), a także w przypadku sprzedaży ich akcesoriów i części składowych (zwanych dalej w niniejszym punkcie łącznie „artykułami konsumpcyjnymi”) określonych w tym zakresie.

Wykaz artykułów konsumpcyjnych objętych obowiązkową gwarancją znajduje się tutaj: Rozporządzenie IM nr 10/2024. (VI. 28.) w sprawie określenia zakresu artykułów konsumpcyjnych objętych obowiązkową gwarancją.

Prawa wynikające z gwarancji można dochodzić na podstawie karty gwarancyjnej lub dokumentu potwierdzającego zapłatę ceny, zgodnie z niniejszym punktem. Sprzedawca nie jest zobowiązany do wystawienia karty gwarancyjnej ani do przekazania jej konsumentowi, jeżeli cena sprzedaży artykułu konsumpcyjnego nie przekracza 50 000 forintów; w takim przypadku prawa wynikające z gwarancji można dochodzić na podstawie dowodu potwierdzającego zapłatę ceny.

Nieprawidłowe wystawienie karty gwarancyjnej lub nieprzekazanie karty gwarancyjnej nie ma wpływu na ważność gwarancji.

W przypadku nieudostępnienia konsumentowi karty gwarancyjnej zawarcie umowy uznaje się za potwierdzone, jeżeli konsument przedstawi dowód potwierdzający zapłatę ceny – fakturę lub paragon wystawiony zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług. W takim przypadku prawa wynikające z gwarancji mogą być egzekwowane na podstawie dowodu potwierdzającego zapłatę ceny.

Warunkiem realizacji roszczenia gwarancyjnego nie jest zwrot rozpakowanego opakowania artykułu konsumpcyjnego.

Jakie prawa przysługują Państwu w przypadku obowiązkowej gwarancji i w jakim terminie?

Prawa wynikające z gwarancji

Na podstawie prawa do gwarancji kupujący może zgłosić żądanie naprawy lub wymiany, w przypadkach przewidzianych przepisami prawa może zażądać obniżenia ceny lub ostatecznie odstąpić od umowy, jeżeli zobowiązany nie podjął się naprawy lub wymiany, nie jest w stanie wywiązać się z tego obowiązku w odpowiednim terminie, z poszanowaniem interesów uprawnionego, lub jeśli interes uprawnionego związany z naprawą lub wymianą wygasł.

Kupujący może zgłosić roszczenie z tytułu gwarancji według własnego uznania w siedzibie Sprzedającego, w dowolnym oddziale, filii lub bezpośrednio w serwisie naprawczym wskazanym przez Sprzedającego na karcie gwarancyjnej.

Termin ważności

Roszczenie z tytułu gwarancji można zgłosić w okresie obowiązywania gwarancji, który zgodnie z rozporządzeniem rządowym 151/2003. (IX. 22.) wynosi:

a. w przypadku ceny sprzedaży wynoszącej od 10 000 forintów do 250 000 forintów – dwa lata,

b. powyżej 250 000 forintów ceny sprzedaży – trzy lata.

Przekroczenie tych terminów powoduje utratę praw, jednak w przypadku naprawy artykułu konsumpcyjnego okres gwarancji ulega przedłużeniu od dnia przekazania artykułu do naprawy o czas, w którym Państwo nie mogli korzystać z artykułu konsumpcyjnego zgodnie z jego przeznaczeniem z powodu wady.

Okres gwarancji rozpoczyna się w momencie przekazania produktu konsumpcyjnego Kupującemu lub, jeśli uruchomienie produktu odbywa się przez Sprzedającego lub jego przedstawiciela, w dniu uruchomienia produktu.

Jeżeli Państwo oddają artykuł konsumpcyjny do użytku po upływie sześciu miesięcy od przekazania, termin gwarancji rozpoczyna się w dniu przekazania artykułu konsumpcyjnego.

Zasady dotyczące rozpatrywania roszczeń gwarancyjnych

Sprzedający powinien dążyć do wykonania naprawy lub wymiany w ciągu 15 dni. Termin na wykonanie naprawy lub wymiany rozpoczyna się w dniu odbioru artykułu konsumpcyjnego.

Jeżeli czas naprawy lub wymiany przekracza piętnaście dni, Sprzedawca ma obowiązek poinformować Państwa o przewidywanym czasie naprawy lub wymiany. Kupujący, akceptując OWH, wyraża zgodę na przekazanie mu informacji drogą elektroniczną lub w inny sposób umożliwiający potwierdzenie odbioru przez konsumenta.

Jeżeli w okresie gwarancyjnym podczas pierwszej naprawy artykułu konsumpcyjnego Sprzedający stwierdzi, że artykuł konsumpcyjny nie nadaje się do naprawy, to w przypadku braku innych postanowień Sprzedający zobowiązany jest do wymiany artykułu konsumpcyjnego w ciągu ośmiu dni. Jeżeli wymiana artykułu konsumpcyjnego nie jest możliwa, przedsiębiorstwo zobowiązane jest do zwrotu konsumentowi w ciągu ośmiu dni ceny zakupu podanej na karcie gwarancyjnej, a w przypadku jej braku – na przedstawionym przez konsumenta dowodzie potwierdzającym zapłatę za artykuł konsumpcyjny – na fakturze lub paragonie wystawionym zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

Jeżeli Sprzedawca nie jest w stanie naprawić artykułu konsumpcyjnego w ciągu 30 dni:

·         jeżeli Kupujący wyraził na to zgodę, naprawa może zostać wykonana w późniejszym terminie, lub

·         jeżeli Kupujący nie wyrazi zgody na wykonanie naprawy w późniejszym terminie lub nie wyda oświadczenia w tej sprawie, artykuł konsumpcyjny należy wymienić w ciągu ośmiu dni od upływu trzydziestodniowego terminu, lub

·         jeżeli Kupujący nie wyraził zgody na wykonanie naprawy w późniejszym terminie lub nie wypowiedział się w tej sprawie, ale nie ma możliwości wymiany artykułu konsumpcyjnego, Sprzedający jest zobowiązany do zapłaty kwoty wskazanej na karcie gwarancyjnej a w przypadku jego braku na przedstawionym przez konsumenta dokumencie potwierdzającym zapłatę za artykuł konsumpcyjny – na fakturze lub paragonie wystawionym zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług – w terminie ośmiu dni od bezskutecznego upływu trzydziestodniowego terminu naprawy.

W przypadku, gdy artykuł konsumpcyjny ulegnie uszkodzeniu po raz czwarty w okresie gwarancyjnym, sprzedawca jest zobowiązany do wymiany artykułu konsumpcyjnego w ciągu ośmiu dni, o ile konsument nie postanowi inaczej. Jeśli wymiana artykułu konsumpcyjnego nie jest możliwa, przedsiębiorstwo zobowiązane jest zwrócić konsumentowi w ciągu ośmiu dni cenę zakupu podaną na karcie gwarancyjnej, a w przypadku jej braku – na przedstawionym przez konsumenta dowodzie potwierdzającym zapłatę za artykuł konsumpcyjny – na fakturze lub paragonie wystawionym zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

Artykuły konsumpcyjne objęte obowiązkową gwarancją, które są zamocowane na stałe, ważą więcej niż 10 kg lub nie mogą być przewożone jako bagaż podręczny w środkach transportu publicznego – z wyjątkiem pojazdów – należy naprawiać w miejscu eksploatacji. Jeżeli naprawa nie może zostać wykonana w miejscu eksploatacji, przedsiębiorstwo lub – w przypadku zgłoszenia naprawy bezpośrednio do serwisu naprawczego – serwis naprawczy zapewnia demontaż i montaż oraz transport w obie strony.

Sprzedawca jest zobowiązany do sporządzenia protokołu z zgłoszenia reklamacyjnego konsumenta i niezwłocznego przekazania mu kopii tego protokołu w sposób umożliwiający jej potwierdzenie.

Jeżeli sprzedawca nie jest w stanie wypowiedzieć się na temat możliwości spełnienia roszczenia gwarancyjnego konsumenta w momencie jego zgłoszenia, ma obowiązek poinformować Państwa o swoim stanowisku – w przypadku odrzucenia roszczenia również o przyczynach odrzucenia i możliwości zwrócenia się do organu pojednawczego – w sposób możliwy do zweryfikowania w ciągu pięciu dni roboczych.

Wyjątki od gwarancji

Przepisy określone w punkcie „Zasady dotyczące rozpatrywania roszczeń gwarancyjnych” nie mają zastosowania do rowerów elektrycznych, skuterów elektrycznych, quadów, motocykli, rowerów z napędem wspomagającym, samochodów osobowych, kamperów, przyczep kempingowych, przyczep z przyczepą kempingową, przyczep oraz motorowych pojazdów wodnych.

Jednakże w przypadku tych Towarów Sprzedający zobowiązany jest do podjęcia starań, aby zrealizować roszczenie naprawcze w ciągu 15 dni.

Jeśli czas naprawy lub wymiany przekracza piętnaście dni, Sprzedający zobowiązany jest poinformować Państwa o przewidywanym czasie naprawy lub wymiany.

Jaki jest związek gwarancji z innymi prawami gwarancyjnymi?

Gwarancja obowiązuje obok praw gwarancyjnych (gwarancja na produkt i gwarancja na akcesoria), podstawową różnicą między ogólnymi prawami gwarancyjnymi a gwarancją jest to, że w przypadku gwarancji ciężar dowodu jest korzystniejszy dla konsumenta.

Wymiana w ciągu trzech dni roboczych

W przypadku sprzedaży przez sklep internetowy również obowiązuje instytucja żądania wymiany w ciągu trzech dni roboczych w przypadku nowych trwałych artykułów konsumpcyjnych. Jeżeli konsument zgłasza żądanie wymiany w ciągu 3 dni roboczych od daty zakupu (uruchomienia) z powodu wadliwości artykułu konsumpcyjnego, sprzedawca musi to interpretować w ten sposób, że towar był wadliwy już w momencie sprzedaży i musi go bezzwłocznie wymienić, pod warunkiem, że usterka uniemożliwia normalne użytkowanie.

Kiedy Sprzedający jest zwolniony z obowiązku gwarancyjnego?

Sprzedawca jest zwolniony z obowiązku gwarancyjnego tylko wtedy, gdy udowodni, że przyczyna wady powstała po wykonaniu świadczenia.

Zwracamy Państwa uwagę, że mogą Państwo jednocześnie dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi i gwarancji oraz roszczeń z tytułu rękojmi i gwarancji za produkt z tytułu tej samej wady. Jeśli jednak z powodu danej wady udało się Państwu skutecznie dochodzić roszczenia wynikającego z wadliwego wykonania (na przykład firma wymieniła produkt), nie mogą Państwo dochodzić roszczenia z tego samego tytułu na innej podstawie prawnej.

Informacje dotyczące gwarancji na produkt i gwarancji na akcesoria w odniesieniu do zapewnienia zgodności towarów z umową w przypadku nabywców niebędących konsumentami

Ogólne zasady dotyczące praw z tytułu gwarancji na wyposażenie

Nabywca niebędący konsumentem może, według własnego wyboru, dochodzić następujących roszczeń z tytułu rękojmi:

Może zażądać naprawy lub wymiany, chyba że spełnienie wybranego przez Państwa żądania jest niemożliwe lub wiązałoby się dla Sprzedawcy z nieproporcjonalnymi dodatkowymi kosztami w porównaniu z spełnieniem innego żądania. Jeśli nie zażądali Państwo naprawy lub wymiany lub nie mogli Państwo tego zażądać, mogą Państwo zażądać proporcjonalnego obniżenia ceny lub usunięcia wady

Sprzedający może również naprawić lub zlecić naprawę innej osobie lub – w ostateczności – odstąpić od umowy.

Można przejść z wybranego prawa do rękojmi na inne, ale koszty tego przejścia ponosi Pan/Pani, chyba że było to uzasadnione lub Sprzedawca dał do tego powód.

W przypadku nabywców niebędących konsumentami termin na skorzystanie z prawa do rękojmi wynosi 1 rok i biegnie od dnia wykonania (dostarczenia) umowy.

Gwarancja na produkt i rękojmi

Gwarancja na produkt oraz obowiązkowa rękojmi przysługują wyłącznie kupującym będącym konsumentami.

Jeżeli producent udziela gwarancji na Towar, która obejmuje również nabywców niebędących konsumentami, można ją dochodzić bezpośrednio u producenta.

Szczególne zasady dotyczące mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw

Postanowienia niniejszego rozdziału mają zastosowanie wyłącznie do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (zwanych dalej „MŚP”) działających poza zakresem Państwa zawodu, samodzielnej działalności lub działalności gospodarczej, zgodnie z ustawą o małych i średnich przedsiębiorstwach oraz wspieraniu ich rozwoju.

Gwarancja jakości w przypadku MŚP

W jakim terminie mogą Państwo dochodzić roszczeń z tytułu gwarancji na towary?

Jest Pan/Pani zobowiązany/a do niezwłocznego zgłoszenia wady po jej wykryciu. Wada zgłoszona w ciągu dwóch miesięcy od jej wykrycia uznaje się za wadę zgłoszoną bezzwłocznie. Jednocześnie zwracamy uwagę, że po upływie dwuletniego terminu przedawnienia od wykonania umowy nie można już dochodzić praw z tytułu rękojmi.

Wobec kogo można dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi?

Roszczenie z tytułu rękojmi można dochodzić wobec sprzedawcy.

Jakie prawa przysługują Państwu na podstawie roszczenia z tytułu rękojmi?

Możecie Państwo, według własnego wyboru, skorzystać z następujących roszczeń z tytułu rękojmi:

Może Pan/Pani zażądać naprawy lub wymiany, chyba że spełnienie wybranego przez Pana/Panią żądania jest niemożliwe lub wiązałoby się dla sprzedawcy z nieproporcjonalnymi dodatkowymi kosztami w porównaniu z realizacją innego żądania. Jeśli nie zażądał Pan/Pani naprawy lub wymiany lub nie mógł Pan/Pani tego zażądać, może Pan/Pani zażądać proporcjonalnego obniżenia ceny lub – w ostateczności – odstąpić od umowy.

W ciągu 6 miesięcy od wykonania umowy nie ma żadnych innych warunków do dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi poza zgłoszeniem wady, jeśli udowodnią Państwo, że towar został dostarczony przez sprzedawcę. Jednak po upływie 6 miesięcy od wykonania umowy to Państwo muszą udowodnić, że wykryta przez Państwa wada istniała już w momencie wykonania umowy.

Gwarancja na produkt w przypadku MŚP

W jakich przypadkach mogą Państwo skorzystać z prawa do rękojmi za produkt?

W przypadku wadliwości rzeczy ruchomej (towaru) mogą Państwo – według własnego uznania – dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi lub gwarancji zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.

Jakie prawa przysługują Państwu na podstawie roszczenia z tytułu rękojmi za produkt?

W ramach roszczenia z tytułu rękojmi za produkt mogą Państwo zażądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru.

W jakim terminie mogą Państwo dochodzić roszczenia z tytułu rękojmi za produkt?

Roszczenie z tytułu rękojmi za produkt można dochodzić w ciągu dwóch lat od wprowadzenia produktu do obrotu przez producenta.

Po upływie tego terminu traci Pan/Pani to uprawnienie.

Wobec kogo można dochodzić roszczeń z tytułu gwarancji na produkt?

Prawa wynikające z gwarancji na produkt można dochodzić wobec producenta lub dystrybutora produktu (zwanych dalej łącznie: producentem).

W jakich przypadkach producent jest zwolniony z obowiązku gwarancji na produkt?

Producent jest zwolniony z obowiązku gwarancji, jeżeli może udowodnić, że:

·         nie wyprodukował ani nie wprowadził do obrotu towaru w ramach swojej działalności gospodarczej lub

·         wada nie była rozpoznawalna w momencie wprowadzenia do obrotu zgodnie ze stanem wiedzy naukowej i technicznej lub

·         wada towaru wynika z zastosowania przepisów prawa lub obowiązkowych przepisów urzędowych.

Aby uzyskać zwolnienie z odpowiedzialności, wystarczy, że producent udowodni jedną z powyższych okoliczności.